Bästa sajterna för gratis bilder – här är hela listan

Bästa sajterna för gratis bilder – här är hela listan

mountains and sun

Snygga, professionella bilder är en viktig del i all digital marknadsföring. Har du ingen lust, kunskap eller tid att fotografera själv följer här mina bästa tips på sajter där du kan ladda ner gratis bilder utan upphovsrätt. Fria att använda i kommersiellt syfte.

Det finns en drös verktyg där ute på nätet att använda sig av för att lyckas med sin marknadsföring. I detta inlägg tänkte jag ta upp en del av det hela – professionella bilder. Har du inget behov av att fotografera något specifikt från just din produktkatalog, verksamhet eller dina lokaler? Du kanske har en begränsad budget och inte har råd att lägga tusentals kronor på en fotograf.
Det finns folk som gillar att fotografera och vill dela med sig av sina alster. På denna lista följer de, enligt mig, bästa mest användarvänliga sajterna där både professionella och hobbyfotografer laddar upp sina bilder. Bilderna är också fria att använda både kommersiellt och i eget syfte.

  1. Pexels.com

    Den första sajten jag alltid går till när jag behöver gratis bilder är Pexels.com. Det finns ett sort utbud och bilderna är av riktigt god kvalitet. Du söker efter det motiv du vill ha, väljer en bild för att få upp den och högerklickar sen för att spara ner på din dator. Inga upphovsrättstexter eller credits behövs. (sökning på Engelska).

  2. Unsplash.com

    Denna sajt har nog den största bredden och flest gratis bilder att välja mellan. Här kan du även registrera dig för veckans högupplösta bilder som skickas till din mail. Alltid helt makalösa foton! Fotona här går även att dela upp i ”kollektioner” om du inte riktigt vet vilket motiv du vill ha utan mer har ett tema. (Sökning på Engelska).

  3. Pixabay.com

    Har mycket likheter med Pexels.com men har också en del clipart och mer roliga bilder. Fördelen här är också att du kan välja storlek på bilden när du laddar ner den, du kanske inte behöver en högupplöst bild om du ska ha den till din hemsida. Registrerar du ett inloggningskonto får du tillgång till originalstorleken. (Sökning på Svenska)

5 trender i papper 2017

5 trender i papper 2017

Här om dagen var jag på en väldigt intressant presentation av papperstrender. Det var Papyrus som stod för infon och Printfabriken på Kungsgatan i Stockholm stod för lokal och tilltugg. Ett väldigt trevligt event! Här har jag sammanfattat mina tankar kring detta.

  1. Obestruket papper

    obestruket papperEn väldigt tydlig trend inom trycksaker och papper är att använda obestruket papper, särskilt till broschyrer, magasin, foldrar och liknande, men även rena reklamblad och visitkort.
    Fastän obestruket papper inte återger bilder på ett lika bra sätt som bestruket, glättat papper, verkar företagen inte bry sig om det utan satsar mer på känslan ett obestruket papper ger. Ett trick är ju då att göra fram- och baksida i ett tjockare obestruket papper och göra inlagan i glättat papper för att få upp detaljerna bra på produktbilderna, men alla gör inte ens det.

  2. Små exklusiva upplagor

    Företagen verkar också satsa på att kunden ska känna sig exklusiv. ”Det här reklambladet eller produktbroschyren som jag håller i handen finns det inte många ex av, den är exklusiv i materialet, den är gjord för mig.”
    Man kanske väljer ett tjockare och dyrare papper som präglas med ett mönster, lägger en foliering i koppar eller guld och minskar ner upplagan. Sen delar man ut den till utvalda kunder istället för att ha katalogen liggandes framme i butiken för alla att ta med sig. Detta gör att kunden känner sig sedd och utvald.

  3. miljövänligt papperMiljövänligt papper

    Rent subjektivt tycker jag det är en bra utveckling att miljövänligt papper börjar bli mer populärt. Det satsas på återvunnet papper och man vill gärna ha looken av ett återvunnet papper också. Trots att det går att färga pappret så att det blir helt vitt genom att blanda i lite blått pigment vill de flesta ha den ruffa, bruna ytan som blir om man låter bli. Ett tips om du vill hänga med 2017.

  4. Effektpapper

    effektpapperDet finns otroligt mycket olika effektpapper på marknaden idag. Papper består i korta drag av träfibrer, fyllnadsmassa och lite färgpigment, olika blandningar av dessa ger olika egenskaper på pappret. Ett häftigt papper Papyrus visade var ett som bestod av bara denna fyllnadsmassa. Det gav en lite plastig känsla och ett otroligt slitstarkt papper som tål att vikas om och om igen, och som även står emot vatten rätt bra.
    Lite genomskinliga papper att sätta som försättsblad eller att t.ex. trycka planlösningar på mitt i en katalog är ett annat exempel på effektpapper. Dessa finns i flera häftiga neonfärger.
    Ett trick att uppnå detta lite billigare är att ta ett ”vanligt skrivarpapper” fast väldigt tunt så att ljuset lyser igenom.
    Sen finns det även bomullspapper, glittrande papper,

  5. folieringFoliering

    Den tydligaste trenden av de alla är nog ändå foliering, och i synnerhet koppar. På visitkort t.ex. är det väldigt vanligt just nu att låta texten tala genom att foliera den i koppar eller guld på en svart eller vit bakgrund. Supersnyggt! Metaller är ju även en enorm trend inom inredning.

 

Ett sista allmänt tips: När du väljer papper till din trycksak, tänk på att samma färg uppträder heeelt olika beroende på vilket papper du trycker på. Se bilden nedan.färgprover

Få tips på hur du optimerar din hemsida med Website Grader

Få tips på hur du optimerar din hemsida med Website Grader

47% av alla konsumenter förväntar sig att en hemsida ska ladda på 2 sekunder eller mindre, 40% lämnar en webbplats om det tar mer än 3 sekunder.
Därför kan det vara bra att titta igenom sin egen hemsida för att se hur den fungerar.
Är den tillräckligt snabb? Är den mobilanpassad? Fungerar alla länkar? Finns SEO? osv.
Allt detta får du hjälp med på Website Grader

Website Grader är en hemsida som drivs av Hubstop. Det är en jättebra tjänst för att få en bild av hur din hemsida fungerar i alltifrån säkerhet och snabbhet till mobilanpassning och SEO. Du skriver helt enkelt in din webbadress och klickar på Get your answer så räknas resultatet ut.

Du får ett övergripande resultat för hela webbplatsen mellan 0-100, detta bryts sen ner till mindre delresultat i kategorierna prestanda, mobil, SEO och säkerhet. Redan här kan du se vad som är problemområdena med din webbplats och vad som fungerar bra.

website grader

Går du längre ner på sidan gräver Website Grader sig ner i varje kategori och ger dig tips på hur du kan förbättra dig just där, hela tiden med små förklarande texter om vad allt betyder och varför det är bra att jobba vidare med just det. T.ex. här på sektionen för mobilanpassning.

website grader

Just den här hemsidan fungerade felfritt men det kan ändå vara bra att klicka på ”read more” och läsa på lite och fylla upp sin kunskapsbank. Nästa gång du ska bygga en hemsida, eller kanske bara uppdatera din egen, har du lite mer kött på benen.

website grader

Slutligen får du en sammanställd lista på vad du har kvar att göra innan din hemsida är tiptop.

Ett plus är att website.grader.com är en väldigt snabb, användarvänlig och snygg webbplats i sig själv 😉 Mycket humor och vitsiga inlägg också. Jag rekommenderar att ta sig en titt!

Vad får du för resultat på din hemsida?

Varför visitkort fortfarande behövs

Varför visitkort fortfarande behövsvisitkort_blogg
Det mesta av nutidens marknadsföring sker på nätet. Även en stor del av alla köp och beställningar sker där. Enligt statistik från internetstatistik.se och deras rapport Soi2015, uppgav 79% av svenskarna att de någon gång under 2015 köpt saker eller tjänster över internet och 93% att de har tillgång till internet, så det är ju en väldigt bra idé att finnas just där med sitt företag.

Men internet i all ära, det finns fortfarande en sak som inte går att ersätta med digitala medel. Visitkortet. Det har ännu en stor plats inom marknadsföring. Här följer en lista på varför:

  1. Just det, det går ännu inte att ersätta digitalt.
    Att knyta kontakter i sitt företagande, vare sig det gäller kunder eller andra företag, handlar om att vara personlig. Internet är i jämförelse opersonligt och kan inte mäta sig med ögonkontakt och ett handslag. 
  2. Det är mer effektivt än mail-marknadsföring som är lätt att ”skydda sig” emot med hjälp av spamfilter, strunta i att öppna mailet osv. Det är såklart en bra väg att gå också men det är alltid bättre med något fysiskt. Ett visitkort är lättillgängligt, vilket gör att alla tillfällen är ett tillfälle att knyta kontakter.

     

  3. Ett minnesvärt visitkort gör så mycket mer än att bara förmedla en e-mailadress och telefonnummer. Man kommer ihåg en bra och innovativ design, det blir inte bara en ny kontakt i telefonen utan något att hänga upp det på i minnet.

     

  4. Det är proffsigt. Bara att ha ett visitkort visar att du är förberedd och seriös.

     

  5. Även om personen du ger ditt visitkort till inte har nytta själv av det du erbjuder kan hen känna någon som behöver dina färdigheter. Därför kan det vara smart att utöver kontaktuppgifter också skriva ner sina skills som läsaren kan associera till sitt eget nätverk.

Har du ett visitkort?
Varför/varför inte?

5 trender inom grafisk design 2016

5 trender inom grafisk design 2016

Det går trender i allt. Kläder, inredning, arkitektur, musik, mat, ja till och med åsikter. Alla trender inom de här olika områdena hänger dessutom ihop och influeras av varandra.

Inom grafisk design, där jag är mest aktiv, har jag hittat några stora trender som går just nu. Här följer en lista.

  1. Flat design
  2. Rörelse och riktning
  3. Blanda olika typsnitt
  4. Retro-looken
  5. Minimalism

 

Flat design
Det ska vara enkelt, 3D har ersatts av 2D och det lekfulla är genomträngande. Tänk bara på Instagrams senaste logotyp, eller bytet som Google Chrome gjorde 2011.

Bilden lånad från www.idigitaltimes.com

Bilden lånad från www.idigitaltimes.com

 

google-chrome-new-logo-hi-res

Bild lånad från www.digitizor.com

Den här typen av flat design är också väldigt populär. Långa skuggor, glimten i ögat och pastellfärger. Det är superhett just nu, inte minst i favicons, reklam och ikoner på hemsidor osv.
flat-design-tree

Rörelse och riktning
Lite rörelse i bilden ger den liv och en berättelse. Som en 2d-film nästan. Det ger ett lekfullt intryck. Det används mycket som förklaring på hemsidor om hur en process går till tex.
motion

Blanda olika typsnitt
Den här trenden har pågått ett tag är min uppfattning. Det är bevingade ord som flyter runt på sociala medier, prints på tygpåsar och affischer samt mycket inom inredning. Det här exemplet är från quotesgram.com och ringar exakt in det jag menar.
Det finns även ett jättebra exempel från ett sophämtningsföretag som har stora reklamskyltar på sina lastbilar med texten ”Få betalt för gammal ost”, men jag hittade ingen bild på det.
let_go_inspirational_quote_small-440x550

Retro-looken
Som en etikett på en gammal ölflaska, eller en skylt utanför ett café på 40-talet. Det här funkar verkligen, och framförallt i Europa just nu. Jag har även märkt att USA börjat snegla på den här trenden då jag får en del förfrågningar om att göra logotyper som ser ”Europeiska” ut.
retro

Minimalism
En enkel symbol säger mycket och är lätt att känna igen. Vanligt bland artister och rockband just nu. Man skalar ner till minsta möjliga. Det här exemplet är från metalbandet In Flames och är en extrem förenkling av deras tidigare eldsflamma. Supersnyggt tycker jag!

In Flames logotyp

Bild lånad från inflames.com


Grejen med trender är ju att om några börjar, hakar resten på. Trenden utvecklas, byter riktning, blandas med andra. Frågan är bara hur långt det går innan en motreaktion uppstår och en helt ny trend kommer in från ett helt annat håll.
Det är det som är så spännande med den här världen, det är alltid kul att se vad som händer.

Använder du dig av några av de här greppen i ditt jobb, eller kanske ditt hem eller klädstil?

Hur kombinerar man privat- och arbetsliv på Facebook?

Hur kombinerar man privat- och arbetsliv på Facebook?

Ska man ha två profiler på Facebook? En för privatlivet och en för arbetslivet. Jag har länge själv undrat och inte riktigt vetat hur jag ska tänka. ska jag prioritera störst spridning eller att behålla mina vänner?
Jag hittade en jättebra lista på varför man inte ska ha separata konton.

Jag jobbar som webbredaktör åt ett Studieförbund där jag har hand om hemsida och alla sociala medier.Jag har tänkt såhär: å ena sidan blir det bäst spridning på inlägg och delningar jag gör om jag använder min privata sida, å andra sidan är väl inte alla mina vardagskompisar intresserade av evenemang och kurser jag lägger upp i mitt jobb?

Fler och fler väljer att registrera en profil på Facebook. Enligt statistik från SOI har 70% av alla svenskar besökt Facebook någon gång under 2015. I åldrarna 16-55 år besöker ca 70% Facebook dagligen. Det gör Facebook till en väldigt bred och effektiv marknadsföringsapparat för ditt företag.
Det är lätt att kommunicera med sina kunder, bemöta kritik, få snabb spridning på nya produkter och artiklar. Publiken förväntar sig att ditt företag ska finnas på Facebook.
Länk till artikeln: http://www.soi2015.se/sociala-medier/

Jag hittade en blogg, ganska otippat, från Svenska Kyrkan. Inlägget är från November 2012 (skrivet av Mattias Hallberg) när sociala medier fortfarande var i bebisfasen, men jag tycker det funkar lika bra nu som då.

”1. Facebooks regler
Enligt facebooks regler får varje person bara ha ett konto. Varför ska man bry sig om det då? Jo för att om du bryter mot denna riktlinje så kan FB stänga ner båda dina konton, och det kanske inte vore så roligt.
 
2. Etikett
Många tycker det är provocerande med jobbkonton. Jag tror det är för att man upplever det som fel att dela hela sitt liv med någon som bara delar sitt jobbliv.
 
3. Listor
Du kan göra två (eller fler) listor, t.ex. en ”Jobbvänner” och en ”Privata vänner”. Då kan du göra uppdateringar som alla ser, som bara dina jobbvänner ser eller som dina privata vänner ser, och du kan välja att bara se uppdateringar från dina jobbvänner om du skulle vilja. De där personerna som både är jobb- och privatvänner kan vara med i båda listorna.
 
Att göra listor är ganska enkelt, det är iallafall enklare än att jonglera med två olika konton.
 
 
 
4. Grupper
Om du inte vill bli vän med alla jobbekanta så kan du ändå vara med i jobbrelaterade grupper. Då får du uppdateringarna som alla gör i gruppen, oavsett om du är vän med dem eller ej.
 
 
5. Det är roligare
Jag själv testade att göra listor när möjligheten kom, men slutade ganska snabbt att använda dem. Inte för att det är krångligt, utan för att det helt enkelt är roligare att blanda. Dina arbetskamrater får bättre koll på vem du är som person, och din familj och dina privata vänner får bättre koll på vad du sysslar med på jobbet.”
Jag blev superpeppad av Mattias inlägg och ska verkligen ta till mig av detta tänk.

Vad tycker du?